onsdag 11 april 2012

Lär av hallonlakritsskalle

 Många funderar över varför en del lyckas med sin aktivitet i sociala medier medan andra inte alls får särskilt stort genomslag. Vi vill ju som företagare att så många som möjligt talar om mitt företag och genom att ta del av andras exempel kan vi lära oss mycket. En god källa för att dels få statistik över hur många som nyttjar Facebook och andra sociala medier som Twitter, YouTube eller Google+ samt vilka företag som lyckas bäst får vi genom att gå in på Socialbakers. Genom att gå in t.ex. Facebook-statistiken för Sverige så ser vi att omkring 4 650 000 konton finns aktiverade på Facebook i Sverige (här ska vi vara medvetna om att en del har flera konton). Vi kan där också se att de topp 5 främsta företagssidorna är: H&M, Marabou, Hallonlakritskalle, Nelly.com och Apotekarnas Julmust.

Hallonlakritsskalle på Facebook.
Varför lyckas de, hur kommunicerar de med sina Facebook-fans? Ett bra tips är att helt enkelt gå in och följa dessa för att se hur de gör. I vissa fall kan ni få uppslag och tankar som funkar för just ditt företag, andra gånger kanske det inte alls fungerar. Men omvärldsanalysen är viktig och Socialbakers kan hjälpa dig att se hur andra gör inom sociala medier.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar