onsdag 20 juni 2012

Att ta tillvara på innovation och nätengagemang

Quirky är ett intressant projekt och en lite annorlunda företeelse som syftar till att lyfta fram nya och innovativa idéer eller produkter men på ett helt nytt sätt. Det handlar om att jag som enskild person kan föreslå en ny produkt eller en produktutveckling och med en liten ekonomisk insats så kan min idé bli en realitet. Quirkys produkter tas fram genom att vem som helst kan föreslå en idé på deras sida. Besökarna får sedan rösta och komma med kompletterande idéer och en del av produkterna går hela vägen till lanserad produkt. Den som kom med idén får sedan ersättning för varje såld produkt samt att uppfinnaren av respektive produkt står angiven på förpackningen.

Tänk om vi inom Dalaregionen skulle kunna arbeta på samma sätt och skapa en plats där vi får en mängd produktidéer som sedan kan resultera i att vi får nya innovativa produkter samt nya företag som skapas såväl som där redan etablerade företag kan utvecklas. Genom att nyttja den stora mängdens kompetens samt också få en värdemätare på hur väl en produkt mottages är något som är framtiden. Man talar ofta om crowdsourcing på nätet, dvs att man idag kan finansiera olika projekt genom att t.ex. låta privatpersoner finansiera det ena eller det andra. Den omtalade finska filmen Iron Sky som nyligen gått på bio var delvis finansierat av sk. crowdsourcing.

För lite mer information om Quirky, ta del av filmen nedan:



Quirky Manifesto from Quirky on Vimeo.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar