måndag 27 augusti 2012

Google+ Lokalt – så funkar det


Detta inlägg är författat av Marie Lindér som är en grymt kunnig inom Google samt kursledare vid Dalalyft inom området sociala medier och företagande. Tack för ditt bidrag Marie

Närhelst vi besöker en restaurant eller liknande etablissemang kan det vara intressant att känna till Google Plus Lokalt. Tjänsten som nyligen ersatt Google Places är på många vis en spännande utveckling mot det bättre. Främst genom den utökade betydelsen av interaktion och användargenererat innehåll.
I Lokalt kan man läsa och skriva recensioner på restauranger, hotell eller andra verksamheter direkt på verksamhetens Lokalt-sida, som i sin tur finns i Google Plus. Sidorna är sökbara genom Google sök, Google maps eller om man har en Google Plus-användare, genom att klicka på “Lokalt” i vänsterspalten på Google Plus-sidan.
Google Plus Lokalt ett förträffligt sätt att marknadsföra ett företag eftersom kunder hellre lyssnar på medmänniskors utlåtanden, än på företagens egen reklam. En Lokalt-sida med goda recensioner och höga betygspoäng är värd mycket. Google Plus Lokalt kommer att vara integrerade med andra Google-tjänster som till exempel vanligt sök och Google maps, så innehavet av en sida gör givetvis sitt för sökmotoroptimeringen.
För att göra recensionerna änmer användbara används Zagats system för betygssättning där olika variabler räknas in för att ge ett helhetsintryck av verksamheten. Variablerna är anpassade till vilken typ av verksamhet det rör sig om. Atmosfär passar sig till exempel för restaurang, men kanske inte för tandläkare. Recensenten betygsätter de olika variablerna på en 0-3-skala och genom att multiplicera alla bedömningar med 10 får man en genomsnittspoäng.
För den som redan har skapat en Google Plus-sida för sitt företag kommer Google så småningom att slå ihop denna med den matchande Lokalt-sidan när denna uppgraderats. Recensionerna kommer då att ligga under “Om”-fliken. Så här kan det se ut: The Meatball Shop eller så här Chicago Music Exchange. Ihopslagningen av de två sidorna sker inte nödvändigtvis direkt, så fram till att det sker har man två sidor.
Man behöver inte använda Google Plus för att läsa företagens Lokalt-sidor. Däremot har det ju sina fördelar att använda Google Plus eftersom man då kan interagera på ett helt annat vis – till exempel genom att skriva recensioner eller se om någon från de egna cirklarna recenserat ett ställe. Eftersom recensionerna skrivs utifrån det personliga Google Plus-kontot är de inte anonyma, något som i sin tur motverkar falska eller oseriösa recensioner.
De recensioner som har skrivits i Google Places följer med till Google Plus Lokalt. Det är dock först när recensenten givit sitt medgivande som profilen visas. Det går till så att du när du skriver din första recension i Google Plus Lokalt blir tillfrågad om du vill att din profil ska visas i samband med Lokalt-recensionerna. I bilden nedan har den övre recensenten ännu inte givit sitt medgivande, den mittre har givit sitt medgivande  och den undre är skriven sedan Lokalt skapades.
När du ska läsa recensioner kan du välja om du vill läsa alla recensioner, recensioner av väldigt aktiva recensenter (sk topprecensenter), dina egna recensioner eller recensioner från folk i de egna cirklarna.

Så här skriver du en recension:
Jag valde att skriva om Glonojad Vegetarian Bar, där jag åt brunch varje förmiddag under vår just avslutade semestervecka i Kraków. Jag började med att söka rätt på stället i min Google Plus-användare.
Sedan klickade jag på “Skriv en recension”, skrev recensionen och betygsatte utifrån Zygot-skalan. När jag var klar klickade jag på “Publicera”.
Därefter fick jag möjligheten att välja hur jag vill dela min recension. Här skulle jag kunna ha begränsat mig till medlemmar av mina cirklar, men jag valde att göra recensionen offentlig.
Jag valde också att lägga till ett foto av den goda burriton med äggröra.

Google Plus Lokalt finns att ladda ner som app och är praktisk att ha med sig när man reser.
Google Plus Lokalt är stort vad gäller användargenererat innehåll. Användarnas recensioner och betygssättning blir viktig för hur ett ställe presenteras. Man kan säga att Google Plus Lokalt innebär konsumentmakt samtidigt som det innebär en fantastisk möjlighet för företag att generera både effektiv och kostnadseffektiv marknadsföring. Alla vinner, inte minst Google.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar