måndag 3 september 2012

Blogga i företaget

Varför ska man blogga egentligen? Är det inte något som man gör privat? Faktum är att bloggandet fyller många funktioner, inte minst för företag. Genom att anlägga en personlig touch i sitt företagsbloggande så öppnar man dörrar för att öka kommunikationen mellan företaget och sina kunder.

En ett blogginlägg från Inbound Internet Marketing Blog (från 2011 bör anmärkas) så skriver man följande under punkt 8 och 11:

8.  57% av företagen (som bloggar) har fått nya kunder via sitt företags blogg.
11. Företag som bloggar har fått 55% mer trafik till sitt företag

Nu är detta siffror från USA och det är inte säkert att man får samma resultat i Sverige. Det man bör komma ihåg är också att bloggandet kräver en hel del liksom alla sociala medier. Man måste ha kontinuitet i sina inlägg samt lägga blogginläggen på sådan nivå att man som läsare tycker att det är intressant samtidigt som det inte får bli för detaljerat.

Jag har själv bloggat i snart 13 år och det jag har insett varit det absolut viktigaste lärdomen är det att man måste fundera över det man skriver rätt mycket, man är tvungen att kolla upp källor samt ha en god omvärldsanalys i det man skriver om. Detta innebär å andra sidan att man hela tiden är på tå och känner till vad som händer inom sig egen "sfär". Man kan också via statistiken från bloggen snart utröna om ett inlägg var intressant eller inte då det tydligt märks i hur ett inlägg sprids eller hur man refererar till det.

Det bästa med bloggandet är att det är oerhört enkelt att komma igång och när man bloggat en tid så blir det en självklarhet.

Om du är intresserad av att veta mer om bloggande i företaget så rekommenderar jag att ta del av Disruptive.nu som fokuserar bl.a på denna fråga.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar