fredag 21 september 2012

Effektiva möten-något alla kan komma igång med

Denna höst har vi som tidigare nämnts i bloggen en seminarieserie där vi vill visa på hur man bland annat kan ha effektiva möten med stöd av IT (se inbjudan här). Vid vår första träff som vi har i Älvdalen men som samtidigt kommer att strömmas ut över nätet så att man kan delta online kommer vi att se på just sådana lösningar för att delta i möten även om man är långt borta. Det låter som att det är krångligt men det är idag mycket enkelt att komma igång med ett möte. I går deltog jag vid Non Stop business konferens i Mora men jag satt själv ute i naturen (mest bara för att se hur det gick att vara helt mobil) och hade mitt lilla anförande/samtal med konferensen deltagare i Mora. Avstånden krymper och det går idag att med enkla medel starta och driva effektiva möten om du bara har en mobil som är uppkopplad mot nätet (3G/4G eller Wifi).

Om några timmar sätter jag mig igen och har ett föredrag mot Lissabon i projektet BizLearnNet som handlar om att sprida kunskaper. Jag kommer att finnas där för en stund men jag slipper resa till Portugal och ägna kanske två till tre dagar i resande, tid som jag gärna lägger på annat. I det verktyg jag kommer att använda kan jag visa Powerpoints såväl som att visa sidor på min dator eller arbeta gemensamt i ett dokument om jag så önskar.

Nu finns det poänger med att träffas och dela en kopp kaffe men efter det att man lärt känna varandra så kan man fortsätta arbetet över nätet.

En del av våra kurser inom Dalalyft planerar vi att flytta ut på nätet så att ni som deltar inte ska behöva resa långa vägar för att delta. Vi sparar på så sätt tid och miljön och inte minst, vi utsätter oss inte i onödan för risker i bilkörandet i skymning eller gryning.

Om ni redan nu vill komma igång så är Google Hangout något att rekommendera.

Länken till tisdagens seminarium kommer att lägga upp på denna blogg på tisdag morgon strax före klockan 08.00. Länken kommer också att finnas på Dalalyfts Facebooksida.

Kanske ses vi på tisdag

Jan Svärdhagen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar