onsdag 2 maj 2012

Hur påverkar sociala medier företagets synlighet i Google sök?

Om du har en webbsida så vet du hur viktigt det är att sökmaskinerna rankar din sida högt och att hamna på den första sidan i sökresultaten är nästan ett måste. Att hamna på första sidan kan innebära nya kunder. Det finns flera sätt att se till att företaget hamnar där, traditionellt sett har det varit genom att lägga in sk. meta-taggar utifrån ord som din verksamhet omfattar, dvs särskilda nyckelord. Men idag är det inte den enda lösningen utan resultaten i söklistan baseras även på andra faktorer, inte minst sociala medier.

Det Texasbaserade företaget TastyPlacement har testat  hur mycket Facebook, Google+ och Twitter påverkar sökresultaten genom att skapa sex stycken webbplatser med sina huvudorter i sex lika stora städer i USA. Sen lät TastyPlacement dem vara helt och hållet i tio månader, därefter började man att testa olika sociala nätverk för varje sida (dvs fiktivt företag) utom ett som man helt lät vara och som fungerade som kontrollinstans.  Samtidigt fokuserade man på följande faktorer:
  • Antal följare på Twitter
  • Twittrande och Re-Tweets 
  • Delning och gillningar på Facebook
  • Antal följare på Google+ företagssida.
  • Google +1 (motsvarande gilla i Facebook) på företagssidan.
Man valde därefter att sälja in företagen i olika sociala nätverk, ett företag fokuserade på t.ex. Twitter medan ett annat helt fokuserade på Facebook eller Google+ och därefter mätte man hur varje sidas (företags) ranking i sökmaskinerna påverkade sökresultaten.

Resultatet är intressant, det visade sig att webbsidornas ranking i sökresultaten förändrades från en minskning med 1.22% till en ökning med 14.63% så snart man började att arbeta aktivt med sociala medier. Detta visar på att sociala medier påverkar sökresultaten. Googles egna sociala nätverk Google+ medförde den största ökningen (vilket kanske inte är så underligt med tanke på att det är samma företag). Det företag som hade en Google+ företagssida ökade alltså med hela 14.63% och sidan som hade en Google+ +1-knapp ökade med 9.44. Däremot blev inte resultaten lika bra för de som arbetar med att Twittra och Re-Twittra som endast ökade med 2.88% i Googles sökresultat.

Nu ska man inte ta detta för helt korrekt, dels finns det många faktorer som kan ha påverkat resultaten, men i stort så kan nog det stämma att sociala medier påverkar ett företags ranking i t.ex. Google sök.

Hela rapporten visas överskådligt till vänster om denna text.



7 kommentarer:

  1. Hmm för den mer oinvigde - hur göra jag mitt företagssida till en google? sida?

    /Kristina K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej

      Först och främst måste du ha ett Google konto som man skapar gratis och sedan gå med i Google+ som också är gratis givetvis. I den profil som skapas där kan man sedan skapa en företagssida, DigitalPR har skrivit om det här http://digitalpr.se/2011/11/08/google-sidor-nu-oppet-for-alla/

      Vi kommer troligtvis att erbjuda kurser om detta om intresse finns :-)

      Allt gott

      Radera
  2. hej Jan
    Ett till önskemål om kurs alternativt instruerande inlägg. När allt fler använder mobilen för att sufa vill jag anpassa en mobilvänlig företagssida. Hur gör jag det enklast? Den sida som en QR kod leder till bör ju vara anpassad för just mobilen.

    /Kristina K

    SvaraRadera
  3. Kul att du vill ha kurser eller guider, bara vi löser problemet :-)
    Beroende på vilken webblösning man har så måste man lösa detta på olika sätt. I ditt fall så ser jag att din webbsida har några år på nacken vilket innebär att man måste göra rätt så omfattande förändringar av webbsidan, kanske tom bygga om allting. Du står då inför några val, antingen att du flyttar din webbsida till annan plats (som t.ex. Wordpress eller motsvarande) eller bygger om hela din struktur.

    Jag undersöker lite om det finns några kloka genvägar

    SvaraRadera
  4. Ett alternativ kan vara att skapa en till sida som är mobilanpassad, detta kan man göra gratis på t.ex. Google sites. Sedan går det att lägga in en kod på din vanliga sida som vidareflyttar den som besöker din sida med mobilen till den nya sidan. Det är en lösning som kanske i ditt fall kan vara enklast.
    se http://blogg.jajja.com/ett-snabbt-satt-att-mobilanpassa-en-webbplats

    SvaraRadera
  5. Hej igen, detta kan vara värt att titta på http://www.google.com/sites/help/mobile-landing-pages/mlpb.html

    SvaraRadera