måndag 21 maj 2012

Vi tar foton överallt...kanske kan det vara något företagare kan utnyttja?


I dag så tas det foton det överallt. I och med att vi alltid har mobilen med oss så följer även kameran med, skillnaden nu är att dessutom så kan dessa bilder geotaggas (dvs man får en GPS-plats knuten till kortet). Kunder fotar allt mer maten på restauranger eller möbler i möbelaffärer som sedan läggs upp på Facebook, Instagram, Foursquare eller kanske Foodspotting.

Frågan är bara hur man når denna information för visst vore det värdefullt om man kunde få en lista över alla de bilder som tagit i min affär och som sedan lagts upp på nätet. Vi kan med denna information genast få information om vad man sagt om produkten ifråga men även vilka objekt som man fotat. Detta är oerhörd värdefull information för ett företag.

Den nyligen öppnade tjänsten Venueseen (Venue Seen) gör just detta. Man kan i tjänsten låta sitt företag bevakas av tjänsten och så snart någon taggats på den platsen så kan man att få en rapport om detta. Tänk dig eventarrangören som ordnar med fester, äventyr mm, vid dessa tillfällen fotas det säkert mycket och vilken källa till information det skulle kunna vara för det företaget.

Nu funkar Venueseen lite dåligt i Sverige ännu men poängen är snarare i detta inlägg att visa på att vi kommer att få fler möjligheter till att följa sådant som händer inom mitt område eller t.o.m kanske i min affär/restaurang. Dalalyft kommer att hålla ögonen öppna för nya, liknande tjänster som funkar i Sverige.

Foodspotting är just en sådan app som nyttjas just för att visa mat på en restaurant. Appen börjar nyttjas även i Sverige och är ett bra exempel på geotaggade händelser och bara för att se hur en sådan fungerar så kan det vara värt att ladda ned den. Om jag ser en god maträtt från en restaurant samt ett positivt omdöme från den som tagit bilden så blir jag givetvis mer positiv till restauranten än om jag endast hade att annonser att gå på.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar