onsdag 3 oktober 2012

Pinterest - Ett socialt bildforum

Pinterest är en sorts virtuell anslagstavla och som tidigare nämnts i denna blogg (se inlägg: Att känna sin målgrupp är alltid viktigt). Man kan betrakta Pinterest som en anslagstavla på nätet där man publicerar bilder och där man kan gilla dessa bilder och "re-pinna" dessa om man önskar, dvs att man sprider bilden alltså. Pinterest har funnits sedan mars 2010 och har växt oerhört snabbt under senaste året. En del företag och organisationer i Sverige har gått in i Pinterest och syftet är att skapa engagemang och får fler att intressera sig för företaget ifråga.  För att gå in som företag i Pinterest krävs engagemang och tid på samma sätt som i alla andra sociala medier. Detta säger t.ex. Falun Borlänge-regionen som finns på Pinterest. Det kräver tid och arbete men man får också en hel del tillbaka. Bland annat så kan man få del av bilder som visar upp andra vyer och perspektiv på regionen och som bidrar till att ge en vidare bild av Falun-Borlänge med omnejd.

Bilder är viktiga på nätet, det är inte minst därför t.ex. Instagram har blivit så stort bland ungdomar. Det handlar mindre om text och mer om bilder och det är troligtvis också därför Pinterest just nu växer. Se t.ex. på Facebook, bilder får mer och mer utrymme även där.

För att se vad det handlar om att syna på Pinterest kan följande svenska aktörer vara av intresse att studera lite närmre:



Det finns dock en viktig fråga att notera i samtliga sociala medier och det är frågan om upphovsrätt. Se noga till att ni har rätt till att lägga upp de bilder som ni publicerar (oavsett socialt media) och om ni nyttjar andras bilder som ni kanske fått del av via Pinterest, hör alltid med upphovsmannen till bilden innan ni nyttjar den i nya sammanhang.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar