måndag 17 december 2012

Hur mäter man inflytande?

Vilket är ditt Klout-score? Den frågan kan ställas i somliga sammanhang vid anställningar, kanske inte i Sverige ännu men definitivt i USA för somliga rekryteringar. Klout är ett system för att mäta vilket inflytande man har på nätet och i sociala medier. Genom att värdera på vilka sätt ens uppdateringar i Twitter, Facebook, Google+, LinkedIn mfl. sprids så försöker Klout att värdera hur kvalitetsfyllda uppdateringarna är. Detta kan innebära att andra, gärna själva inflytelserika twittrare etc, re-tweetar sådant som skrivs på Twitter eller att folk gillar eller kommenterar det man skriver på Facebook. Det värderas högt av Klout. Man har skapat algoritmer som räknar fram värden på denna kombination av kvantitet och kvalitet. Utifrån detta får man poäng som ligger mellan 0-100 och desto högre poäng, desto mer inflytelserik är man alltså.

Detta menar Klouts grundare Joe Fernandez (se en intervju med honom här) är ett bra sätt för företagaren som kanske vill anställa en kommunikatör att nyttja i samband med anställningen. Om jag vill ha en som är duktig på sociala medier så borde väl denna ligga relativt högt på Klout? Detta kan dock diskuteras och det blir komplicerat att hantera denna fråga då det jag skriver kanske får stor spridning men kanske ändå inte är särskilt kvalitetsfyllt medan en annan skriver helt lysande texter men lyckas ändå inte få spridning. När Carl Bildt skriver något på Twitter så sprids det enormt, kanske inte främst för att det är något viktigt utan för att det är Carl Bildt.

Detta med att vi kan mäta människors inflytande kommer sannolikt att öka i takt med att vi knyts alltmer samman i sociala medier. Deeped Niclas Strandh skriver intressant om Klout, läs gärna det.

Vilket är ditt Kloutscore?

Här ser man vilka poäng de jag följer på Twitter har. Detta genom ett tillägg som återfinns här





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar