tisdag 5 mars 2013

Nya sätt att ta betalt...men vad ska jag välja?

Det är inte lätt att hänga med nu i utvecklingen av olika betaltjänster. Det känns som att det var och varannan dag kommer nya lösningar. Vi har tidigare skrivit om iZettle här i bloggen som var en tidig lösning. Under senaste månaderna har nya betallösningar poppat upp såsom MyWallet, Swish och nyss dök SEQR upp också och som handlare måste man känna sig förvirrad. Eller vem har hört talas om Bart? Vad ska du välja eller inte välja, ska jag fortsätta på det sätt jag gjort tidigare eller ska jag öppna för nya betalningsmöjligheter? En viktig del i affärsutveckling är att hålla koll på vad som sker inom området och fråga flera personer. om du frågar banken så får du ett svar, om du frågar sociala medier experter får du ett annat. Gemensamt för de nya tjänsterna är att de börjar att skära i kostnaderna i förhållande till det monopol som bankerna tidigare haft inom korthandeln, ofta handlar det om halva kostnaden i förhållande till bankavgifterna.

Det som är tydligt är att vi går mot en utveckling som allt tydligare kopplar betalning till smarta telefoner. Denna utveckling är helt naturlig då vi idag i större omfattning har mobilen med oss än kontokortet. Om vi ser till utvecklingen globalt så är det intressant att ta del av utvecklingen i utvecklingsländerna. För två år sedan var jag i Kenya och redan då hade man ett betalningssystem mellan mobiltelefoner och där man förde över pengar till varandra via de enkla telefonerna (inte smartphones alltså).

I Dalalyft vill vi lyfta dessa frågor och försöka att visa på utvecklingen inom området, ett område där utvecklingen går oerhört fort. det gäller att satsa rätt och vad är rätt egentligen? WyWallet har under de senaste dagarna fått stor kritik offentligt efter det att kunderna har riktat massiv kritik mot WyWallet och att det är så krångligt att handla med detta system (läs mer i Dagens Nyheter).

Jag har själv testat Swish, iZettle och har just registrerat mig för SEQR, mina erfarenheter delar jag gärna med mig av men skulle mycket gärna ta del av er som testat dessa tjänster i era företag. Vad har ni för erfarenheter?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar