onsdag 6 mars 2013

Vill Facebook att man ska betala?

Svaret är givetvis Ja. Vi ser att Facebook på olika sätt vill att vi betalar lite extra för att våra uppdateringar skall synas lite bättre. Men vad innebär detta egentligen? I en artikel på ReadWrite Cloud författad av Brian Proffit så menar en del sociala medier kännare att köpta uppdateringar syns bättre utan att dessa dessutom trycker undan obetalda uppdateringar. Detta innebär att en del av våra uppdateringar som vi gör på våra företagssidor kanske inte blir så synliga som vi trodde.


I artikeln kan vi läsa om bloggaren Nick Billton vid New York Times som märkt skillnad över tid, tidigare fick hans uppdateringar mycket stor spridning medan dessa nu hade få delningar och gillande. Han testade då att betala $7 (motsvarande 45 kronor) för att lyfta fram hans kolumn i New York Times vilket enligt honom resulterade i en 1000% ökning vad gäller interaktion.

Facebook å andra sidan förnekar detta och menar att det inte finns underlag för sådana anklagelser och att det inte finns några inbyggda algoritmer som arbetar för att lyfta fram betalt innehåll framför det som är gratis. Facebook menar att kanske beror den minskade trafiken till Proffits kolumn på att han inte skriver tillräckligt intressant. Läs mer om detta här.

Det är alltså oklart vad som har hänt men å andra sidan vore det kanske inte underligt att om jag betalar för att lyfta fram mina uppdateringar så borde de andra få flytta på sig. Vi lär nog få läsa mer om detta och vi håller er uppdaterade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar